[rank_math_breadcrumb]

چرا بیمه بدنه برای ماشین‌های لوکس واجب است

تا پارسال اگر با خودروی گران‌قیمت خود تصادف میکردید بیمه فقط تا سقف تعهد مالی (حدود 6 میلیون تومان) موظف به پرداخت خسارت شما بود و جناب مقصر باقی خسارت را باید از جیب مبارک پرداخت می‌کرد

تا پارسال اگر با خودروی گران‌قیمت خود تصادف میکردید بیمه فقط تا سقف تعهد مالی (حدود 6 میلیون تومان) موظف به پرداخت خسارت شما بود و جناب مقصر باقی خسارت را باید از جیب مبارک پرداخت می‌کرد و در این میان مقصر اگر استطاعت مالی کافی برای پرداخت خسارت را نداشت، قاضی رأی به مصادره اموالش را هم می‌داد و یا به خاطر عدم پرداخت خسارت، راهی زندان می‌شد. این قانون با افزایش استفاده از خودروهای گران‌قیمت مشکلات و معضلات زیادی را به وجود آورد تا اینکه قانون به حمایت از دارندگان خودروهای معمولی، سقف پرداخت خسارت بیمه‌گر برای خودروهای لوکس را نصف دیه مرد در ماه‌های حرام تعیین کرد.

 

در سال ۹۶، این عدد ۱۴۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود. پس اگر کسی با این خودروها تصادف کند، باید متناظر با ۱۴۰ میلیون تومان خسارت پرداخت کند. البته فلسفه این قانون این است که قیمت یک خودرو هرچقدر هم گران باشد از جان یک انسان بیشتر ارزش ندارد پس نباید بیشتر از نصف دیه کامل یک مرد در ماه‌های حرام باشد. به ‌طور مثال؛ اگر خودرویی ۵۶۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد و در تصادف 50 میلیون تومان خسارت ببیند، از نظر قانون به دلیل این‌که سقف خسارت ۱۴۰ میلیون تومان و یک چهارم ۵۶۰ میلیون تومان است؛ بنابراین تعهد مقصر در قبال این خسارت نیز یک چهارم ۵۰ میلیون و یا 12 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.!!!

پس تکلیف خودروهای لوکس چه می‌شود؟

همین موضوع باعث می‌شود، به میزانی که قیمت خودروی شما از ۱۴۰ میلیون تومان بیشتر باشد، خسارت کمتری در تصادفات از مقصر دریافت کنید. همین امر باعث شده بسیاری پیشنهاد بدهند که بهتر است دارندگان خودروی‌های با ارزش بیش از 140 میلیون تومان از بیمه بدنه استفاده کنند تا در زمان تصادف بتوانند مابقی خسارت خود را از محل بیمه بدنه خود دریافت کنند. همان‌طور که می‌دانید زمانی که بیمه شخص ثالث مقصر حادثه برای جبران خسارت کافی نباشد، می‌توان از بیمه بدنه خودروی آسیب‌دیده استفاده کرد. حتی زمانی که خودتان نیز مقصر حادثه هستید، بیمه بدنه خسارت شمارا پرداخت می‌کند.

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این مقاله به آقای یاسر کارگری   09122365086- (yasser_kargary@) (کارشناس بیمه  تعلق دارد)

 

اشتراک گذاری:

اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در twitter
توییتر
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام
farzaminsurance

farzaminsurance


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *