[rank_math_breadcrumb]

عملکرد صنعت بیمه در سال ۹۵ را ببینید / شخص ثالث می تازد / وضعیت قرمز در نسبت خسارت درمان + نمودار

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”]

[av_textblock size=” font_color=” color=” admin_preview_bg=”]

عملکرد صنعت بیمه در سال ۹۵ را ببینید / شخص ثالث می تازد / وضعیت قرمز در نسبت خسارت درمان + نمودار

حجم حق بیمه تولیدی رشته ثالث با رشد ۲۹٫۸ درصدی از ۸۴۶۳۵ میلیارد ریال سال ۹۴ به ۱۰۹۸۵۶ میلیارد ریال در سال ۹۵ افزایش یافته است./ میانگین رشته­ ها ۶۵٫۵ درصد است و رشته­ هایی که بالاتر از این نسبت قرار می­گیرند عبارتند از درمان، حوادث راننده و شخص ثالث و مازاد که به ترتیب معادل با ۸۵٫۶، ۷۳٫۲ و ۷۱٫۷ درصد است.

ریسک نیوز / حسین ارغند :  با انعکاس عملکرد ۱۲ ماهه صنعت بیمه در سال ۹۵  ، عملکرد رشته­ های بیمه در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۳۹۵ مورد بررسی قرار گرفت .

ابتدا حق بیمه تولیدی رشته­ های مختلف و نیز تعداد بیمه­ نامه ­های صادر شده همراه با سهم آنها از کل بازار ارائه می­شود. در ادامه مطالب مربوط به خسارت پرداختی رشته­ های مختلف مورد بررسی قرار می­گیرد.

حق بیمه تولیدی

حجم حق بیمه تولیدی در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۲۱٫۹۸ درصدی از ۲۲۸۹۲۴ میلیارد ریال سال ۹۴ به ۲۷۹۲۳۸ میلیارد ریال در سال ۹۵ افزایش یافته است. از این مقدار حجم حق بیمه تولیدی ۳۹٫۳۴ درصد متعلق به رشته شخص ثالث و مازاد بوده است. طبق شکل ۱ حجم حق بیمه تولیدی این رشته با رشد ۲۹٫۸ درصدی از ۸۴۶۳۵ میلیارد ریال سال ۹۴ به ۱۰۹۸۵۶ میلیارد ریال در سال ۹۵ افزایش یافته است.

رشته درمان از کل حق بیمه تولیدی معادل ۲۳٫۴۲ درصد سهم داشته است. در سال ۹۴ معادل با ۵۵۱۹۷ میلیارد ریال و در سال ۹۵ معادل با ۶۵۴۰۶ میلیارد ریال حق بیمه در این رشته به دست آمده که نشان دهنده رشد ۱۸٫۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

زندگی (عمر) رشته بعدی است که دارای بیشترین سهم از حق بیمه تولیدی بوده که معادل با ۱۳٫۴۳ درصد کل بازار است. رشته زندگی در سال ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۵۵۱۹۷ و ۶۵۴۰۶ میلیارد ریال تولید حق بیمه داشته که حاکی از رشد ۳۶٫۷۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبلی است. لازم به ذکر است که در سه رشته شخص ثالث و مازاد، درمان و زندگی ۷۶٫۱۹ درصد حق بیمه تولید شده است.

حق بیمه تولیدی و سهم سایر رشته­ ها در شکل­های ۱ و ۲ نشان داده شده است.

تعداد بیمه نامه صادره

تعداد بیمه نامه صادره در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی ۱۱٫۲۴ درصدی برخوردار بوده و از ۵۲ میلیون و ۷۷۹ هزار در سال ۹۴ به ۵۸ میلیون ۷۱۱ هزار در سال ۹۵ رسیده است.

همانطور که در شکل­های ۳ و ۴ مشخص است سهم رشته شخص ثالث و مازاد از این تعداد بیمه نامه صادره ۳۴٫۶۸ درصد گزارش شده که از ۱۹ میلیون و ۳۸۸ هزار سال ۹۴ به ۲۰ میلیون و ۳۶۲ هزار افزایش یافته که نشان دهنده رشد ۵٫۰۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. می­توان گفت که علت اصلی نرخ رشد بیمه تولیدی ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۳۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد تقریبا ثابت تعداد بیمه نامه­ های صادره در بیمه شخص ثالث و مازاد با سهم عمده از بازار به موازات افزایش مبلغ تعرفه حق بیمه این رشته (مطابق با ۱۵٫۲% افزایش مبلغ دیه در سال ۹۵) است.

رشته حوادث راننده سهمی ۳۲٫۴۵ درصدی از کل تعداد بیمه نامه ­های صادره داشته است. در سال ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۲۰۳۲۶ و ۱۹۰۵۳ هزار بیمه نامه در این رشته صادر شده که حاکی از رشد منفی ۶٫۲۶ درصدی است. رشته شخص ثالث و مازاد و حوادث راننده هر دو جمعا سهمی معادل با ۶۷٫۱۳ درصد از کل تعداد بیمه نامه­ های صادره را داشته­ اند.

خسارت پرداختی

شکل ۵ خسارت پرداختی ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۵ را برای رشته­ های مختلف و نرخ رشد مربوط به آنها را نشان می دهد. کل خسارت پرداختی در سال ۹۵ معادل ۱۸۲۸۹۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به مقدار سال ۹۴ (۱۴۶۵۷۶ میلیارد ریال) رشدی ۲۴٫۷۸ درصدی تجربه کرده است.

طبق شکل ۶، از این مقدار خسارت پرداختی، ۴۳٫۰۴ درصد آن در رشته شخص ثالث و مازاد پرداخت شده که مقدار آن با رشد ۲۳٫۴۱ درصدی از ۶۳۷۸۴ میلیارد ریال سال ۹۴ به ۷۸۷۱۳ میلیارد ریال در سال ۹۵ افزایش یافته است. بعد از آن رشته درمان قرار گرفته که از کل خسارت پرداختی، ۳۰٫۶۲ درصد در این رشته پرداخت شده است. مقدار آن در سال ۹۴ معادل ۴۴۹۴۹ میلیارد ریال بوده که به ۵۶۰۱۰ میلیارد ریال در سال ۹۵ رسیده که حاکی از رشد ۲۴٫۶۱ درصدی آن است.

در سال­های ۹۴ و ۹۵ خسارت پرداختی رشته زندگی (عمر) به ترتیب معادل با ۹۰۲۵، ۱۱۸۹۲ میلیارد ریال گزارش شده که نشان دهنده رشد ۳۱٫۷۶ درصدی خسارت پرداختی رشته زندگی نسبت به سال گذشته است. میزان خسارت پرداختی و سهم سایر رشته­ ها در شکل ۵ و ۶ نشان داده شده است.

تعداد موارد خسارت

کل تعداد موارد خسارت در سال ۹۵ معادل با ۳۲ میلیون و ۷۵۲ هزار بوده که نسبت به سال  ۹۴ (۲۴ میلیون و ۸۲۳ هزار) رشدی ۳۱٫۹۴ درصدی را تجربه کرده است. ۹۳ درصد از این تعداد موارد خسارت، متعلق به رشته درمان بوده که به ترتیب در سال ۹۴ و ۹۵ معادل با ۲۲ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۳۰ میلیون و ۴۶۰ هزار گزارش شده که نشان دهنده رشد ۳۴٫۰۹ درصدی آن است. تعداد موارد خسارت و سهم آن برای سایر رشته­ ها در شکل­های ۷ و ۸ نشان داده شده است.

نسبت خسارت

نسبت خسارت که حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق بیمه تولیدی بر حسب درصد است و در محاسبه آن مبالغ خسارت­های معوق، ذخایر حق بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه­ های اداری- عمومی دخالت داده نمی­شود، برای رشته­ های مختلف در شکل ۹ ارائه شده است. میانگین رشته­ ها ۶۵٫۵ درصد است و رشته­ هایی که بالاتر از این نسبت قرار می­گیرند عبارتند از درمان، حوادث راننده و شخص ثالث و مازاد که به ترتیب معادل با ۸۵٫۶، ۷۳٫۲ و ۷۱٫۷ درصد است. نسبت خسارت سایر رشته ­های بیمه در شکل ۹ نشان داده شده است.

[/av_textblock]

[/av_one_full]

اشتراک گذاری:

اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در twitter
توییتر
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام
farzaminsurance

farzaminsurance


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *